Veliki brat ulazi u četvrtu brzinu: Amerika testira tehnologiju koja sama koči vašu vožnju

Ako vam je dosadno bilo samo da pazite na policajce u retrovizoru, spremite se – nova era vožnje počinje sa algoritmom koji zna bolje od vas…

SAD testira Intelligent Speed Assist (ISA) tehnologiju – sistem koji automatski ograničava brzinu vozila putem GPS signala. Ukratko, kad stisnete gas, auto vam može reći: "Ne može, bato."

Da ne bude zabune – ovo nije još jedan beskorisni senzor koji pišti kad stanete blizu ivičnjaka. Ovde se radi o sistemu koji ili upozorava (pasivni ISA) ili vam bukvalno onemogućava da ubrzate (aktivni ISA). I sve to bez pipanja kočnice – samo vam isključi gas, kao kad vas žena ućutka dok traje njena serija.

Cilj? Sprečiti divljanje po putevima, jer statistike iz SAD pokazuju da je trećina saobraćajnih nesreća povezana sa prekoračenjem brzine. U Roud Ajlendu, recimo, 292 vozača je dobilo kaznu zbog vožnje preko 160 km/h. U Ohaju – 38 ljudi u jednom danu. Jasno je – kazne, oduzimanja dozvola i časovi saobraćajne kulture više ne deluju. Big Brother rešenje? Ne da vam da vozite brzo – čak i ako imate Ferrari, mislite o njemu kao o malo jačem skuteru.

Evropska unija je već uvela pasivne ISA sisteme kao obavezne u svim novim vozilima od 2022. godine. U Kaliforniji je predložen zakon da se ISA instalira u svakom novom automobilu, ali ga je guverner – na radost brzinskih fanatika – vetom poslao na servis.

Ipak, pojedine američke savezne države idu drugim putem. Plan je da se ISA obavezno instalira samo u automobile hroničnih prekršilaca, onih što vole da pritisnu gas i da objave na Instagramu koliko brzo su stigli iz Vegas do L.A. U Džordžiji, Virdžiniji i Merilendu zakon već ide ka finalu: ako te uhvate da letiš 160 na sat, sledi kazna plus – obavezna instalacija ISA uređaja. Drugim rečima, ako si previše brz – bićeš elektronski kastriran.

Zasad bi ova mera mogla da pogodi ispod 2% vozača. Proizvođači automobila podržavaju ideju, jer je jeftinije da ISA ide selektivno, nego da se ugrađuje u svaki novi auto. Realno – ko još želi da kupi sportski kupe koji te opominje čim pređeš 50?

Ali nemojte misliti da je to kraj: ako pilot projekti uspeju, ISA bi mogao da postane obavezan u javnom prevozu. Možda je sledeće – gradskim autobusima će zabraniti da “lepe” krivine, a vozači GSP će konačno morati da poštuju ograničenje ispod 90 u zoni škole.

U međuvremenu, Ministarstvo saobraćaja SAD najavilo je da će do 2029. svi novi automobili morati da imaju automatsko kočenje u slučaju opasnosti. Dakle, vožnja budućnosti? Auto vozi, ti sediš, i najviše što smeš je – da uključiš grejanje u sedištu.

All Rights Reserved. | 2009 - 2025. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group