Zašto je švedski SAAB bio Tesla svoje ere

Priča legendarne kompanije Saab kreće se od prekomernog inženjeringa, preko razmišljanja izvan okvira i kreiranja tehnologija ispred svog vremena, do konačnog bankrota i gašenja...

Međutim, postoji valjan razlog zbog kog svi ljubitelji autoindustrije i autoentuzijasti vole da se osvrnu na istoriju ove kompanije, posebno oni koji su na neki način bili vezani za nju, budeći nostalgične uspomene. Kako se ispostavilo, brojni obožavaoci ovog švedskog brenda često povlače paralelu između njega i kompanije Tesla. Drugi istoričari se uopšte ne slažu sa ovim, ali je Džejson Kamisa ipak odlučio da razvije pravu studiju na ovu temu i prouči uticaj koji je kompanija Saab imala na automobile sa motorima unutrašnjeg sagorevanja, u poređenju sa onim što Tesla radi u polju električnih modela.

Saab 99 iz šezdesetih godina predstavljao je genijalnu kreaciju, dizajniranu od strane inžinjera koji su projektovali borbene avione, radije nego ulične automobile. Ova linija je unela revoluciju po pitanju bezbednosti, predstavljajući brojne patente pozajmljene iz avioindustrije. Automobili su mogli da prežive prevrtanja kao ni jedni drugi na putevima, dok im je šasija bila toliko čvrsta, kao i sve ostalo, tako da vlasnici gotovo nikada na ovim modelima nisu čuli bilo kakvu škripu.

Saab je predvideo budućnost i u drugim segmentima, jer je 99 bio dizajniran u vazdušnom tunelu, tako da je posedovao ravno dno i zadnji deo dizajniran uz obliku suze, dok kompanija tvrdi da se ova mašina provlači kroz vazduh isto kao i Citroen DS. Slavna linija posedovala je i određene pionirske tehnologije takođe, uključujući i grede za zaštitu od bočnog udara, grejače u sedištima kao prve na svetu i prvi sistem filtracije vazduha sa aktivnim ugljem u putničkoj kabini.

Zatim, 1978. godine, Saab je u svoje modele dodao turbopunjače. Baš kao što Tesla nije prva kompanija koja je elektrifikovala automobile, Saab nije prvi koji je ugradio turbo, ali je švedski brend sa ovom aplikacijom svakako predvideo budućnost prinudne indukcije u mejnstrimu, fokusirajući se na upotrebljivi obrtni momenat, radije nego na potpune peformanse, kao što je slučaj sa modernim električnim automobilima.

Saab 900 linija, koja je bila identična 99 seriji od vozačevih vrata do zadnjeg dela, posedovala je još više pogodnosti. Tu je bila uključena tehnologija kočenja u slučaju opasnosti na prednjoj strani, dok je ključ paljenja bio smešten na centralnoj konzoli kako ne bi završio usađen u vozačevoj nozi u slučaju udesa.

Ukoliko nikada niste posedovali neko od čuda koje je izlazilo iz pogona švedskog brenda, onda je video ispod teksta, u izvedbi Hagerti kanala, pravi način da se upoznate sa svim savršenim rešenjima koje je Saab svetu pionirski predstavio.

N.Đ.

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group