Šta se krije iza modernog digitalnog marketinga i da li vas vaš telefon zaista prisluškuje?

Svima nam je poznat osećaj – sedimo sa prijateljima, razgovaramo o nečemu za šta smo sigurni da nikada nismo tražili na internetu kako bi nedugo potom, počeli da viđamo na društvenim mrežama reklame vezane za stvari povezane sa temom...

Ovo ne mora indicirati da nas tehnološke i ostale kompanije prisluškuju sve vreme bazirano samo na osnovu toga što je tema za koju smo zainteresovani iznenada postala plaćena reklama na Facebook platformi. Ovo ne mora biti slučaj samo zbog toga što ste vi već pružili sve infomacije koje su dovoljne za targetirani marketing.

Mi kao korisnici nismo ni svesni da se sada iza sajtova i čitave mreže krije i veštačka inteligencija, istovremeno ostavljajući svoje podatke i informacije brojnim aplikacijama i sajtovima, garantujući im posebne dozvole ili dozvoljavamo ’kolačiće’ koji prate naše onlajn aktivnosti. Sajtovi mogu zapamtiti informacije zahvaljujući kolačićima iz prve ruke. Na primer, oni koji su kreirani tokom prijavljivanja obezbeđuju zadržavanje vaših podataka, tako da ne morate pritiskati enter svakoga puta kada se logujete.

Sa druge strane, kolačići sa treće strane postavljeni su na sajtove koji ne predstavljaju one za kojima vi tragate. Uglavnom, ova treća strana predstavlja marketinšku kompaniju koja sarađuje sa sajtom ili aplikacijom koja prikuplja podatke iz prve ruke. Poslednjepomenuti organizuju reklamne kampanje trgovaca i obezbeđuju pristup informacijama o vama koje su prikupljali.

Tržište zatim kreira profilni obrazac vašeg života, uključujući vaše potrebe i preferencije. Ovi poslovi zatim konstantno pokušavaju da utvrde koliko su njihove ponude uspešne po pitanju targetranja i na koji način variraju u odnosu na klijentove karakteristike, kao što su godine, pol, visina, težina, zanimanje, hobiji i interesovanja. Kategorizacijom ovih podataka, oglašivači koriste predložene sisteme kako bi targetirali prave kupce sa svojim najefektivnijim reklamama.

Pored toga, prethodno pomenuta veštačka inteligencija uključuje brojne metode mašinskog učenja, nalik klasterovanju podataka, klasifikaciji, asocijaciji i pojačanom učenju (RL), kako bi asistirala računarima tokom filtriranja i analiziranja podataka. Pritiskanjem ’like’ opcije na postu društvenih mreža, direktno indicirate sistemu pojačanog mašinskog učenja da vam je on ili njegov oglašivač interesantan. Na ovaj način RL agent prima informacije o vašim preferencijama.

Ovaj komplikovani i skriveni sistem ocenjujući one u vašem bliskom okruženju prema tome koliko ste često povezani sa njima, putem svojih algoritama veštačke inteligencije može umnogome pomoći trgovcima da izgrade vašu kompletnu društvenu mrežu. Stoga, biznisi iz vaše zemlje, okruženja, pa čak i sveta, prikupljaju informacije o vama, vašoj porodici i prijateljima, koji takođe koriste iste platforme, targetirajući vas zajedno svojim reklamama.

Sada, sve se svodi na nas kao konzumente, jer moramo biti veoma pažljivi vezano za prava koja pružamo sajtovima koje koristimo, čak i kada bi provajderi aplikacija trebalo da predstave korisnicima egzaktne termine i uslove upravljanja, prikupljanja i odlaganja upotrebljenih podataka. Najbolji primer predstavlja Facebook platforma na kojoj je dovoljno da jednom pogledate patike na nekoj od plaćenih reklamnih kampanja, kako biste u narednih sto skrolova niže dobijali sekvencijalno po jednu novu istog sadržaja.

Ukoliko ne možete odlučiti šta želite da delite sa stranicama, omogućujte im dozvole samo onda kada je to najpotrebnije, da ne kažemo neizbežno. Sa druge strane medalje, pojedini ljudi ne zameraju zbog fidova zatrpanih reklamama prilagođenih njihovim potrebama. Međutim, oni koji imaju nešto utilitarističkiji pristup životu preferiraju veštačku inteligenciju daleko više od ljudi, ali ukoliko brinete o tome šta od reklama gledate na internetu i koje podatke delite onlajn, onda imamo nekoliko saveta za vas.

Za početak, potrebno je da proučavate dozvole vaše telefonske aplikacije regularno. Drugo, dva puta razmislite pre nego što omogućite kolačiće ili autorizujete svoj pristup na određenom sajtu ili aplikaciji. Izbegavajte korišćenje vaših naloga na društvenim mrežama u svrhe povezivanja ili prijavljivanja na druge sajtove i aplikacije. Pored toga, pokušajte da koristite privremene mejlove ukoliko je potrebno da obezbedite svoju imejl adresu.

Štaviše, uvek zapamtite da je potrebno omogućiti samo neophodne informacije prilikom prijavljivanja bilo gde. Instaliranje privatne virtuelne mreže - poznate kao VPN - na vaš uređaj, markiranje vaše IP adrese i enkripcija vaših onlajn aktivnosti predstavlja nešto što ozbiljno morate razmotriti onda kada je privatnost vaša najveća briga.

Ukoliko i dalje niste ubeđeni da vas vaš telefon ne prisluškuje, pokušajte sledeće korake: Onemogućite pristup mirkofonu svim aplikacijama u podešavanjima vašeg telefona. Nakon toga odeberite nešto za šta znate da niste pretraživali putem vašeg uređaja i razgovarajte sa nekim o tome. Pružite ovoj proceduri nekoliko pokušaja. Zatim, u narednih nekoliko dana, ako ne vidite nikakve personalizovane reklame na određenu temu, vaš telefon vas najverovatnije ne prisluškuje.

N.Đ.

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group